مش فایبرگلاس چیست؟

مش فایبرگلاس چیست؟

مش فایبرگلاس چیست؟
فهرست عناوین

مش فایبرگلاس محصولی کارامد کامپوزیتی است. متریال کامپوزیت شامل مواد تقویت کننده، ماتریس(زمینه) و فاز میانی می باشد. الیاف ‌ها رایج ‌ترین مواد تقویت کننده هستند که بر ویژگی‌های مکانیکی مواد کامپوزیتی اثر گذار می باشند. از مهم‌ ترین الیاف کامپوزیتی می ‌توان شیشه، کربن و آرامید را نام برد.

ماتریس‌ها به عنوان فاز پیوسته، یک متصل کننده برای تقویت کننده‌ ها (رزین) هستند. تقویت کننده ‌ها، مانع از حرکت الیاف می‌شوند و کامپوزیت را در برابر آسیب‌ های محیطی و فیزیکی مقاوم می‌سازند. ماتریس ‌ها در یک موقعیت قرار می‌گیرند و تقویت کننده‌ ها (رزین) را ثابت نگه می‌ دارند.

وجود این متریال در مش فایبرگلاس سبب استحکام و انعطاف پذیری مناسب می شود. گرچه انواع مختلفی از رزین در صنعت کامپوزیت وجود دارد، اما اکثریت قطعات مهم به‌وسیله‌ی سه نوع رزین پلی‌استر، وینیل‌استر و اپوکسی ساخته می‌شود.

هر رزینی که در صنعت کامپوزیت کاربرد دارد باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • خواص مکانیکی بالا
  • قابلیت چسبندگی مناسب
  • مقاومت بالا در برابر تخریب‌های محیطی

در ادامه به توضیحاتی در موردخواص و کاربردهای مش فایبرگلاس پرداخته می شود.

خواص مش فایبرگلاس

  • مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی بالا: مش فایبرگلاس به دلیل اینکه از الیاف شیشه تولید میشوند در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها  مقاوم بوده و از بین نمی‌رود، و در برابر قارچ، باکتری‌ها و جانوران موذی مقاوم است.
  •   مقاومت در برابر رطوبت: مش فایب گلااس آب را جذب نمی‌کند، بنابراین نه متورم می‌شود و نه کش می‌آید. همچنین در محیط‌های مرطوب نیروی مکانیکی خود را حفظ می‌کند.
  • مش فایبرگلاس عایق الکتریسته و حرارتی است: یعنی جریان برق را ازخود عبور نمی دهد و به دلیل عایق حرارتی اشتعال ناپذیر است.
  • دارای استحکام کششی و فشاری بالا : یعنی ازدیاد طول آنها متناسب با نیروی اعمال شده می‌باشد و با برداشتن نیرو به حالت اولیه خود باز می‌گردند.
  • وزن کم: به همین منظور به راحتی قابل حمل بوده و همچنین وجود مش فایبرگلاس وزن مرده مصالح در ساختمان سازی کم می کند.
  • سازگاری با انواع مصالح ساختمانی

کاربرد مش فایبرگلاس

استفاده از مش فایبرگلاس در پشت سنگ

از مش فایبرگلاس در پشت سنگ که به صورت  اسلب، تایل و آنتیک فراوری می شوند، به منظور تقویت و افزایش استحکام به همراه رزین اپوکسی به پشت سنگ چسبانده می شود. همچنین از مش فایبرگلاس برای بقچه کردن سنگ ها جهت جلوگیری از شکستن سنگ به کار می رود.

استفاده از مش فایبرگلاس در گچکاری

توری مش فایبرگلاس با ایجاد یک شبکه به هم پیوسته و متصل در داخل گچ کاری استحکام آن را به شدت بالا میبرد. از طرفی امکان استفاده از توری مش فایبرگلاس در گچکاری در لایه های نازک تر وجود دارد، راستفاده از توری مش فایبرگلاس از ریزش و ایجاد ترک خوردگی در دیوار گچی جلوگیری می کند.

کاربرد توری مش فایبرگلاس در سیمانکاری

یکی از روش های متداول و رایج در اجرای دیوارهای خارجی و حتی در دیوارهای داخلی در پروژه های ساختمانی اجرای سیمانکاری جهت بالا بردن استحکام دیوار و همچنین امکان اجرای مصالح ثانویه روی آنها می باشد. 

مش فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی استخرها

عایق کاری استخر با مش فایبرگلاس آببندی باعث محافظت کامل سازه در مواجهه با حجم زیاد و مستمر آب و رطوبت می‌باشد. این سازه ها  به ‌سرعت تحت تأثیر فرسایش آب از هم می‌پاشند. مش فایبرگلاس آببندی باعث می‌شود تا کل عملیات آب‌بندی و عایق کاری استخرها در شرایطی ساده، کم‌هزینه و سریع انجام پذیرد.

استفاده از مش فایبرگلاس در صنایع نفت وگاز

مخازن صنایع نفت وگاز می‌توانند از طریق خوردگی و پوسیدگی تخریب شوند. مواد شیمیایی خورنده و پرخطر، سایش و تغییرات دمایی، شتاب بیشتری به آسیب و خوردگی مخازن نفت و گاز می­‌بخشند. به همین منظور از مش فایبرگلاس به عنوان مواد پلی مری برای جلوگیری از خوردگی از این مخازن به کار می رود.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم مش فایبرگلاس به دلیل ویژگی‌های منحصر بفردی همچون انعطاف پذیری، چسبندگی مناسب، مقاومت کششی بالا، مقاومت در برابر محیط قلیایی، کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد، که به  برخی از این کاربرد های مش فایبرگلاس پرداخته شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید