سنگ مرمریت (از معرفی تا قیمت)

سنگ مرمریت (از معرفی تا قیمت)

استفاده از سنگ مرمریت در طراحی آشپزخانه
فهرست عناوین

سنگ مرمریت چیست؟


یکی از خانواده‌های پرطرفدار سنگ‌های تزئینی ایران مرمریت است. این سنگ به واسطه قیمت مناسب، تنوع رنگ بالا و طرح‌های متنوع سال‌هاست که در اکثر مناطق صنعتی که کارخانجات سنگبری در آن فعالیت می کنند، مورد فرآوری قرار می گیرند. یکی از مراحل فرآوری این سنگ استفاده از توری پشت سنگ است که با رزین اپوکسی به پشت سنگ چسبیده میشود. گستره معادن سنگ مرمریت در ایران بسیار وسیع است. به طوری که از شمالی‌ترین (چالوس و کلاردشت) تا جنوبی‌ترین (بندر عباس) نقاط ایران معادن سنگ مرمریت وجود دارد. استفاده از این سنگ از گذشته تا به امروز، روز به روز در حال افزایش است.

محبوب‌ترین رنگ های مرمریت 


در بازار ایران سنگ‌های سفید و کرم دارای بیشترین تقاضا هستند. این سنگ‌ها برای کاربردهایی مانند، استفاده در کف آپارتمان‌ها، مجتمع‌های تجاری، منازل ویلائی و حتی ساختمان‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از سنگ‌ مرمریت کرم و مرمریت سفید، رنگ‌های با زمینه رنگ خاکستری و مشکی به واسطه خاص بودن بسیار مورد استقبال آرشیتکت‌ها و سازندگان است. به طور کلی هر چقدر رنگ‌ شما گرم‌تر باشد، جذابیت نمایی که سنگ می‌کنید، بیشتر می‌شود. اما در نظر داشته باشید ممکن است در دراز مدت از رنگ آن خسته شوید. برای مثال سنگ مرمریت مشکی و مرمریت گلدن بلک بیشترین فروش را برای مکان‌های لوکس دارد. بعد از رنگ‌های روشن و تیره، مرمریت‌های رنگی طرفدار دارد. 

سنگ‌های رنگی بیشتر به منظور استفاده در محل‌های خواص یا فضاهائی مثل راه پله انتخاب می شوند. از نمونه معروف‌ترین مرمریت‌های رنگی به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

  • سنگ مرمریت قهوه‌ای
  • سنگ مرمریت سبز
  • مرمریت قرمز
  • مرمریت پرطاووسی
انواع سنگ مرمریت

سنگ‌های مرمریت با توجه به منطقه استخراج و معدنی که سنگ خام آن مورد فرآوری قرار می‌گیرد، دسته بندی می شوند. تایل مرمریت در عرض‌های مختلف در بازار موجود است. عمدتاً سنگ‌های با عرض ۱۰ سانتی‌متر برای قرنیز داخل مورد استفاده می‌شود. سنگ‌های با عرض ۲۰ سانی‌متر در کنار تولید اصلی کارخانجات و به صورت محدود تولید می شوند. این دو عرض قیمت خیلی پائینی نسبت به سنگ‌های مشابه با عرض‌های ۴۰ و ۶۰ سانتی‌متری دارند. افرادی که می خواهند سنگ ارزان بخرند و یا هزینه کمتری پرداخت کنند، این سنگ‌ها را انتخاب می‌کنند.

از معروف‌ترین سنگ‌های مرمریت به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

  • مرمریت پرشین سیلک
  • مرمریت صلصالی
  • مرمریت پرطاووسی
  • مرمریت مهکام
  • مرمریت دیپلمات
  • مرمریت جوشقان
  • سنگ اسلب مرمریت

البته موارد گفته شده، مهم‌ترین‌ها و پرکاربردترین مرمریت‌‌ها هستند. در بازار داخلی کشورمان، انواع زیادی از سنگ های مرمریت وجود دارد. توضیح تک تک این سنگ‌ها و آوردن تصاویر هر کدام از حوصله این مقاله خارج است. از دیگر نمونه‌های سنگ‌های مرمریت به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

محلات، ارک، نمین، رز پرشیا، گوهره خرم آباد، همای ابریشم، آرک بسطام، امپرادور لایت، اوشن بلک، روسولوانته، چاه مرغی، کاپوچینو، رین فارست، فراز، قرمز سنندج، یاقوت سیرجان، دهبید انگورک، فروزان، کاپوچینو نوآ، فروران، کاملیا، لیمویی اسپایدر، کویر کاشان، دهبید ثمین، کرام سراتو یزد، کاوش، مرمران، دیپلمات، کوثر، کرم کرمان، نوآ، گندمک، کوبیسم، لاشتر، لته ترکیه، مرمریت شهرکرد، کاشمر، کنگلومروا، مشکی نجف آباد

گلدن

بلک کاشان، گلدن بلک، گلدن رز اردستان، گلدن گلکسی، گلدن مجیک

سبز

سیاتل ، هند

سفید

سفید سبزوار،سفید سیمکان

دهبید

احرار، آرینف، انگورک، ثمین، چاه مرغی، حسن آباد، خراسان، زارع، شایان، فارسیان، قمصری، کوه سفید، مروارید، مشکی و نسکافه‌ای

رویال ترکیه

براون، بژ، کلاسیک

مینیاتور

مشهد و یزد

کاربردهای سنگ مرمریت


پیش از صحبت در مورد کاربرد، ابتدا بهتر است با ویژگی‌های مرمریت آشنا شویم. شما ممکن است برای کاربری خاصی قصد خرید این سنگ را داشته باشید. اما در کاربردهایی که ما یا هر وب‌سایت دیگری به صورت موردی اشاره می‌کنیم، کاربری شما ذکر نشده باشد. در نتیجه بهتر است با ویژگی‌های اصلی و خواص این سنگ آشنا شوید. تا بتوانید به درستی تشخصی دهید سنگ مرمریت برای چه کارهایی مناسب است و برای چه کارهایی گزینه مناسبی نیست.

ویژگی‌ها و خواص

مقاومت سنگ مرمریت در برابر حرارت بالا است. این موضوع مزیت این سنگ به حساب می‌آید. اما ددر برابر دارای معایبی نیز هست که در صورتی که این معایب را در نظر نگیرید و در جای درستی از این سنگ استفاده نکنید، ممکن است این سنگ زیبا را بدترین سنگ دنیا بشناسید!

معایب سنگ مرمریت

در مورد معایب این سنگ باید بگوییم، در برابر اسید و تغییرات آب و هوا آسیب‌پذیر است. همچنین به دلیل اینکه خاصیت آهکی دارد، آب را بسیار جذب می‌کند. پس اگر قصد خرید این سنگ را برای فضای سرویس بهداشتی یا حمام را دارید بهتر است به فکر سنگ دیگری باشید. معایب سنگ مرمریت برای نما تنها در جاهای مرطوب است.

در مقابل اگر مرمریت را در جای مناسبی استفاده کنید، سنگی زیبا با مقاومتی بیش از سنگ‌های تراورتن دارید. استفاده از مرمریت در مکان‌های زیر رایج‌تر است.

  • سنگ پله مرمریت
  • سنگ پله اداری
  • سنگ کف مرمریت
  • کفپوش و دیوارپوش

تفاوت سنگ مرمر با مرمریت


بسیاری به دلیل شباهت نام این دو سنگ، آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. در صورتی که این دو سنگ خواص و ویژگی‌های کاملا مختلفی دارند.

اگر بخواهیم خیلی تخصصی تفاوتشان را بررسی کنیم، باید بگوییم که مرمر از دگرگونی سنگ‌های آهکی ساخته می‌شود. در صورتی که مرمریت از خانواده سنگ‌های رسوبی است.

اما در ظاهر نیز تفاوت‌های بسیاری دارند. مثلا مهم‌ترین تفاوت رنگ است. همانطور که در بالاتر گفتیم، مرمریت دارای رنگ‌های متنوع است. در صورتی که مرمر خالص شفاف و سفید است. اگر چراغ قوه تلفن همراه خود را روی سنگ مرمر قرار دهید، عبور نور از سنگ را می‌توانید مشاهده کنید. به همین خاطر طراحی‌ها و نورپردازی‌های بسیاری با سنگ‌های مرمر انجام می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود، سنگ مرمر قیمتی به مراتب بالاتر از سنگ‌های مرمریت داشته باشد.

قیمت انواع سنگ مرمریت


علت اسقبال بالای سنگ‌های مرمریت در میان سنگ‌های تزئینی در بازار، قیمت ارزان نسبت به سایر سنگ‌ها، زیبائی و رنگ‌های متنوع است. این ویژگی‌ها، استقبال طراحان و معماران از این سنگ را زیاد کرده است. مهم‌ترین ویژگی که تعیین کننده قیمت این سنگ است، ابعاد آن است. مرمریت‌ها در ابعاد مختلف به صورت تایل و اسلب عرضه می‌شوند. که با توجه به سفارشات مشتری در ابعاد مورد نظر برش و بسته‌بندی می‌شود. عامل تعیین کننده دیگر در قیمت این سنگ‌ها کیفیت آن‌هاست. سنگ های مرمریت با کیفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند، که هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارند. 

تشخیص سنگ مرمریت

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت – تفاوت مرمر و مرمریت

بازار سنگ مرمریت

قیمت مرمریت

قیمت هر تن سنگ مرمریت
قیمت سنگ اسلب مرمریت – 

قیمت سنگ مرمریت مشکی طلایی

قیمت سنگ مرمریت سفید

قیمت سنگ راه پله مرمریت

قیمت سنگ کف مرمریت

قیمت سنگ مرمریت پرطاووسی

قیمت سنگ مرمریت قرمز

بهترین سنگ مرمریت

معدن سنگ مرمریت

4.6/5 - (14 امتیاز)

این پست دارای یک دیدگاه است

دیدگاهتان را بنویسید