مولتی وایر چیست؟ برترین تولیدکنندگان آن چه کسانی هستند؟

مولتی وایر چیست؟ برترین تولیدکنندگان آن چه کسانی هستند؟

بلاگ پست معرفی مولتی وایر
فهرست عناوین

مولتی وایر چیست؟


مولتی وایر جوان‌ترین دستگاه سنگبری است. این ماشین با تعدادی سیم که روی آن‌ها الماس قرار دارد، سنگ کوپ را برش اسلب می‌زند. کوپ سنگ زیر دستگاه قرار می‌گیرد. سپس با حرکت سیم‌ها، کوپ را برش اسلب می‌زند. در ادامه این مطلب در مورد مزایا و روش عملکرد آن توضیح داده شده است. با ما همراه باشید تا علاوه بر معرفی این دستگاه بزرگ، به معرفی تولیدکنندگان داخلی و خارجی آن نیز بپردازیم.

مزیت مولتی وایر نسبت به اره چیست؟


مولتی وایر کم کم در ایران و سایر کشورهای دنیا دارد جای اره‌ها را می‌گیرد. اما مهم‌ترین مزیت‌های مولتی وایر چیست؟

۱٫ سرعت

سرعت برش سنگ در مولتی وایر بسیار بیشتر از اره‌های سنگ بری است. دلیل این تفاوت در ساختار متفاوت این دو دستگاه است. برای مثال سنگ گرانیت، سنگ سختی است. برش آن با اره از چند روز تا یک هفته زمان نیاز دارد. در صورتی که یک دستگاه مولتی وایر می‌تواند سنگ گرانیت را چند ساعته برش اسلب بزند.

مهم‌ترین مزیت مولتی وایر زمان برش سنگ گرانیت مشخص می‌شود. با وجود سختی بالای گرانیت، مولتی وایر می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و با کیفیت بالا، برش بزند. فرآوری اسلب گرانیت برای سنگ هایی که عملاً با سیستم دستگاه اره فاقد ترک و سلامت هستند قابل انجام است. کارخانه‌هایی که فعال این حوزه، درصدند خرید و نصب دستگاه مولتی وایر هستند. تا بتوانند این کار را با سرعت و دقت خیلی بالا انجام دهند.

برش یک سنگ کوپ تنها چند ساعت زمان می‌برد. اگر میانگین سرعت حرکت سیم داخل سنگ بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر فرض بکنیم سنگ که حدود ۲ متر رو میتونه این دستگاه حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت بر ۶ رو به اتمام برساند. این در حالی است که در سیستم‌های اره‌های گرانیتی، برش همچین سنگی حدود یک هفته زمان لازم دارد.

۲٫ امکان تغییر ضخامت 

یکی دیگر از مزایای های مولتی وایر امکان تغییر ضخامت با تغییر فاصله سیم‌ها است. از آنجا که این دستگاه تماماً به صورت سی ان سی و کامپیوتری است، تغییرات با تنظیمات کامپیوتری در دستگاه انجام می‌شود. کاربر می‌تواند طبق سفارش مشتری فواصل بین سیم را تنظیم کند. از این رو استفاده از دستگاه مولتی وایر میتونه کمک بسیار زیادی به تولید کننده ها جهت بالا بردن حجم تولید و تولید اقتصادی تر داشته باشد.

۳٫ تنش کمر در نتیجه آسیب کمتر

مکانیسم برش در مولتی وایر مبتنی بر اعمال تنش به وسیله سیم است. این مکانیسم به گونه‌ای است که اعوجاج در سیم را از بین می‌رود. در صورتی که برش با اره به وسیله تیغه‌های فولادی با الماس انجام می‌شود. این تیغه‌ها که مسئول برش سنگ هستند، تنش بیشتری ایجاد می‌کنند. مسلما احتمال صدمه دیدن، شکستن یا ترک خوردن هم در مولتی وایر بسیار کم تر است.

اولین مولتی وایر در ایران را چه کسی روشن کرد؟

شرکت بهکوشان به مدیریت آقای پدرام محمدی اولین مجموعه در ایران بود که شروع به استفاده از این ماشین کرد. این شرکت مجهز به دستگاه ها و خط تولید اروپایی با مولتی وایر شرکت پدرینی (Pedrini) است. مجموعه ای از خاص ترین و زیباترین اسلب های گرانیت خارجی در سراسر دنیا در این مجموعه گرد آوری شده است.

مدیریت شرکت بهکوشان علاوه بر تولید سنگ‌های اسلب با توجه به سابقه در فعالیت معدنی در معادن سنگ گرانیت نیز فعالیت گسترده‌ای دارند. از این رو قسمتی از سنگ‌هایی که در این مجموعه فرآوری می‌شوند، متعلق به معادن خود مجموعه است. بخش دیگر سنگ‌ها وارداتی هستند. سنگ کوپ به صورت خام وارد کشور و فرآوری می‌شود. مجموعه بهکوشان با استفاده از جدیدترین تکنولوژی فرآوری، دانش فنی بالا و استفاده از متریال مرغوب، توانسته کیفیتی در حد شرکت‌های اروپایی ایجاد کند. بهکوشان با برخورداری از تنوع بالای سنگ‌های خود، جایگاه ویژه‌ای در صنف بدست آورد. اکثر شرکت‌های فعال برای تامین سنگ گرانیت وارداتی خاص با این مجموعه همکاری دارند.

برترین تولیدکننده مولتی وایر در ایران چه کسانی هستند؟

اخبار تولیدات داخلی همیشه غرور آفرین هستند. به خصوص در مورد دستگاهی مثل مولتی وایر با چنین هیبت بزرگی! بیشتر تولیدکنندگان این ماشین ایتالیایی هستند. اما تا زمانی که این مطلب نوشته شده است، دو مجموعه اقدام به ساخت آن در کشور عزیزمان ایران کرده‌اند. شرکت ماشین سازی برابا که سابقه درخشانی در تولید دستگاه‌های سنگبری دارد، یکی از بهترین تولیدکنندگان داخلی ماشین آلات سنگبری می‌باشند که دستگاه‌های اره و قله‌بر بسیاری در سراسر کشور نصب و راه اندازی کرده‌اند. مولتی وایر برابا با تلاش مهندس مجتبی باباجانی ساخته شده است. این دستگاه در رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی خود است. دستگاه دیگر نیز ساخته دانشگاه آزاد خمینی شهر است. شرکت برابا تا الان ۴ تا مولتی وایر تولید کرده است. این ۴ دستگاه در کارگاه‌های داخلی کشورمان فعال و روشن هستند.

مولتی وایر برابا (Braba)

نمونه‌ای که در ویدئو زیر مشاهده می‌کنید، یک دستگاه ۷۲ سیم با ضخامت سیم الماسه ۶٫۳ میلی‌متر است. البته لازم به ذکر است که به دلیل این که این دستگاه‌ها به صورت سفارشی تولید می‌شوند، ممکن است بعضی از مدل‌های دیگر آن بنا به سفارش مشتری، تعداد سیم متفاوت داشته باشد.

 

۲٫ مولتی وایر دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر اصفهان

۳٫ مولتی وایر جناب آقای جهان فرد (در حال ساخت)

یکی دیگر از تولیدکنندگان با سابقه در عرصه ماشین آلات سنگبری، آقای جهان فرد هستند. ایشان نیز در حال ساخت و تکمیل مراحل پایانی اولین دستگاه مولتی وایر خود هستند.

برترین برند های تولیدکننده در دنیا چه کسانی هستند؟

از برترین تولیدکنندگان مولتی وایر در سطح بین المللی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. همچنین در ادامه ویدئوهای تبلیغاتی هر کدام را می‌توانید در همین صفحه تماشا کنید. نکته قابل توجه ایتالیایی بودن بیشتر این کارخانه‌هاست. به همین دلیل است که ایتالیا را قطب اصلی تولید دستگاه‌های سنگبری می‌دانند.

۱٫Simec ایتالیا

در این ویدئو یکی از مهندسان اصلی شرکت سیمک، در مورد نحوه عملکرد ماشین و امکاناتی که دارد، توضیح می‌دهد.

 

۲٫ Pedrini ایتالیا

در این ویدئو که توسط شرکت Pedrini تهیه شده است، از استخراج سنگ کوپ تا برش آن توسط مولتی وایر نشان داده شده است.

 

۳٫ BM ایتالیا

 

 

۴٫ Pellegrini ایتالیا

پلگرینی که همواره در صنعت سنگبری پیشرو بوده است، فناوری جالبی در ساخت مولتی وایر خود به کار برده است. همانطور که در ویدئو نیز می‌توانید مشاهده کنید، هر سیم دو برش یا به عبارتی دیگر برش دوبل می‌زند.

۴٫بهکوشان،اولین تولیدکننده اسلب با دستگاه مولتی وایر درایران

 

شرکت بهکوشان با مدیریت آقای پدرام محمدی اولین مجموعه در ایران وتکنولوژی تولید اسلب سنگ گرانیت با فناوری مولتی وایر است. این شرکت مجهز به دستگاه ها و خط تولید اروپایی با دستگاه مولتی  وایر شرکت پدرینی می باشد. مجموعه ای از زیباترین و خاص ترین اسلب ها از سرتاسر دنیا این مجموعه گردآوری شده و تقریباً متنوع ترین رنج را در اسلب های گرانیت خارجی می توانید در این مجموعه پیداکنید.

 

مدیریت شرکت بهکوشان علاوه بر تولید سنگهای اسلب، با توجه به سابقه فعالیت معدنی در معادن سنگ گرانیت ،فعالیت بسیار گسترده ای دارند و قسمتی ازسنگ های که در مجموعه فرآوری می شود، متعلق به معادن خود مجموعه است و بخش دیگر سنگ‌های بسیار خاص که عموما به صورت وارداتی واز سنگ‌های کوپ به صورت خام وارد می‌شود و اینجا مورد فرآوری قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که این مجموعه با استفاده از جدیدترین تکنولوژی فراوری سنگ و با داشتن بالاترین دانش فنی و استفاده ازبهترین متریال در فرآوری سنگ توانسته، کیفیت بسیار قابل قبولی را در حد شرکت‌های اروپایی برای فرآوری سنگ های خود ایجاد کند. جالب است بدانید که در آماده کردن اسلب، از توری پشت سنگ فایبرگلاس و رزین اپوکسی برای افزایش استحکام سنگ استفاده میشود.

با توجه به تنوع بسیار بالای محصولات و سنگ ها وهمین طور خاص بودن آن ها توانسته جایگاه ویژه را بین همکاران در این صنف برای خود ایجاد کند و تقریبا اکثر شرکت های فعال در زمینه سنگ برای تامین سنگهای گرانیت وارداتی خاص با این مجموعه همکاری دارند.

تجربه شما در استفاده از مولتی وایر چیست؟

4.5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید