فرآوری سنگ با دستگاه قله بر

فرآوری سنگ با دستگاه قله بر

دستگاه قله بر
فهرست عناوین

در مورد فرآوری هایی که توی کارخانه های سنگبری انجام میشه، ما میتوانیم به فراوری سنگ های تایل با دستگاه قله بر اشاره کنیم که به صورت خیلی گسترده ودر حال حاضر در کارخانه‌های اکثر نقاط ایران شاهد آن هستیم.

دستگاه قله بر

چگونه فرآوری تایل به وسیله قله برانجام می شود؟

سیستم فرآوری تایل در سیستم برش قطعات کوپ به وسیله قله بر هستند که به حالت سنگهای کوپ با عرض های مختلف (عمدتاً در ایران عرض ۴۰ سانت )مورد فرآوری قرار میگیرد وبرش زده میشوند و متناسب با سنگی که در حال فرآوری و پروسه تولید است با توجه به ذات خودسنگ ساختارو پروسه های گوناگونی طی میشود تا فرآوری تکمیل شود.

روال متفاوت کارخانه های سنگبری :

 یکی از ساده ترین حالت ها فرآوری سنگ های چینی کریستال و مرمریت هست که عمدتاً سنگهایی که با عرض ۴۰ سانت فرآوری می‌شود.

سنگ چینی الیگودرز
تولید شده با دستگاه قله بر جهانفرد

کارخانه های مکانیزه:

 درکارخانه های مکانیزه سیستم فرآوری بدون نیاز به رزین و توری می باشد که دردستگاه قله بری در عرض ۴۲ سانتیمتر بریده میشوند و روی خط و پروسه کالیبر و پیش ساب میشود.

کارخانه های سنتی:

در کارخانه های سنتی ممکن است این پروسه حذف بشود و صرفاً سنگ را ساب و پولیش می‌بزنند. اگر سنگ تخلخل داشته باشد یا ترکهای خیلی منفصلی داشته  باشد این مشکل با رزین های معمولی و توری پشت سنگ برطرف می شود.

دستگاه قله بر

کارخانه های به روزتر:

در کارخانه‌های که فرآوری به روزتر و علمی انجام می‌دهند ممکن است بخواهند سنگ را در پروسه ساب با رزین پرکنند. کارخانه‌های تایل یا از رزین ماستیک استفاده می کنند که بر پایه پلی استر هست یا که برخی کارخانه‌ها از رزین‌های یو وی که آن هم باز ساختار پلی استری داره استفاده می کنند.

پروسه و فرایندی که در تولید سنگهای تایل برای تراورتن داریم که مقداری متفاوت از این داستان هست دراین  حالت در واقع سنگ بعد از اینکه برش شد روی خط قرار میگیرد و با توجه به تخلخل بالایی که دارد، معمولاً از ماستیک برای پر کردن تخلخل استفاده می شود و در نهایت پلیش و ساب نهایی را خواهیم داشت.

در پایان پروسه ساب و پولیش در پروسه فرآوری سایز کردن سنگ هست که سنگ هایی که در ابتدا با عرض ۴۲ سانت به صورت درز نشده تولید شده بود و در انتهای پروسه تولید با دستگاه طولی بری یا عرض بر ی روی عرض ۴۰ سانت به صورت دقیق بریده می شوند و ضایعات کنار سنگ از سنگ جدا می شود سنگی که داخل دسته دپو میشه همیشه غالباً دارای عرض ۴۰ سانت است. البته سنگ با عرض ۵۰، ۶۰ و حتی  عرض های  بیشتر هم با فرآوری تایل  و با قله بری تولید می شود ولی روالی که توی کارخونه ها بیشتر مورد استفاده است در حال حاضر ۴۰ سانتی است.

پروسه و فرایندی که در تولید سنگهای تایل برای تراورتن داریم که مقداری متفاوت از این داستان هست دراین  حالت در واقع سنگ بعد از اینکه برش شد روی خط قرار میگیرد و با توجه به تخلخل بالایی که دارد، معمولاً از ماستیک برای پر کردن تخلخل استفاده می شود ودرنهایت پلیش و ساب نهایی را خواهیم داشت .

 

4.3/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید