تین اسلب‌ یا سنگ‌های اسلب نازک چیست؟

تین اسلب‌ یا سنگ‌های اسلب نازک چیست؟

ضخامت سنگ
فهرست عناوین

اسلب‌های سنگ در ضخامت‌های فوق العاده کمتر از معمول مثلاً ۵، ۸ یا ۱۰ میلیمتر در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند. اسلب‌های سنگ ضخامت های متفاوتی دارند. در ایران عمدتاً ضخامت ۲ سانتیمتر تولید می‌شود. با توجه به واحدی که فرآوری می‌کند، ضخامت ها بین ۱۸ میلیمتر تا ۲۰ میلیمتر خواهند بود. سفارشات صادراتی نیز ۲۰ میلیمتر هستند. اما در بازار داخل سنگ با ضخامت حدود ۱۸ میلیمتر فرآوری می‌شود. البته بعضی کارخانه‌های اصفهان، ستاپ اره‌هایشان روی ۱۸ یا هفده میلی‌متر است.

همانطور که می‌دانیم، زمانی که سنگ برش می‌خورد و ورق می‌شود، حدود ۲ میلیمتر دیگر از ضخامت کم می‌شود. در مراحل کالیبر کردن و در پروسه پیش ساب و ساب، مقداری ضخامت سنگ بر داشته می‌شود. در خروجی سنگ‌هایی در رنج ۱۵ تا ۱۶ میلیمتر بدست می‌آید.

چرا سنگ های اسلب باریک ساخته شدند؟


فرآوری جدید همیشه با توجه به نیازهایی که در بازار احساس می‌شود، به وجود می‌آید. مثلا از تکنولوژی‌های جدید به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

  • تکنولوژی لمینیت‌ها: شامل کامپوزیت کردن سنگ با ضخامت خیلی نازک بین ۳ تا ۵ میلیمتر با یک بستر محکم‌تر از خود سنگ
  • بیسکویت های سرامیکی یا ورق های آلومینیومی
  • شبکه‌های به صورت کندوی زنبور عسل که از جنس آلومینیوم و یا از انواع پلیمرها هستند

سنگ‌ اسلب فوق نازک اخیراً در صنعت سنگ کشور به صورت خیلی محدود و سفارشی در حال تولید هستند. این سنگ‌ها را می‌توانیم یک فرآوری جدید در صنعت سنگ بدانیم.

کدام کارخانه ها در ایران اسلب نازک دارند؟


تنها  دو تا مجموعه امکان این فراوری را دارند.

  1. کارخانه شاهین مرمریت با مدیریت جناب آقای اشکبوس
  2. کارخانه پرشین ماربل

کمی در مورد کارخانه شاهین مرمریت

این کارخانه در شهرک صنعتی شمس آباد قرار دارد. مجهز به پیشرفته‌ترین ماشین آلات صنعت سنگ که تماماً ایتالیایی هستند، است. این تکنولوژی به لطف یک قرارداد تجاری که بین مدیریت این مجموعه با یک شرکت هندی به دست آمده است. این قرارداد به منظور تامین و صادرات سنگ عقد شده است. تکنولوژی تولید اسلب فوق نازک در کارخانه شاهین مرمریت به دست تکنسین‌های هندی پیاده‌سازی شده است.

چگونه اسلب‌های باریک در شاهین مرمریت برش می‌خورند؟


 ابتدا با همان تکنولوژی معمول و اره‌های استاندارد، برش‌های اسلب زده می‌شوند. تفاوت اصلی در مرحله بعدی است.

در مرحله بعدی اره از سنگ خارج می‌شود. داخل قسمت‌هایی که برش خوردند و تیغه‌های اره قسمتی سنگ را برداشتند، با تزریق فوم، پر می‌شوند. در واقع یک استحکام بخشی روی اسلب‌های ایستاده‌ ایجاد می‌شود. در مرحله بعد با کمی جابجایی  واگن (سانت زدن واگن) یک برش مجدد روی وسط اسلب‌های قبلی زده می‌شود.

البته این فرآیند کمی مشکل و زمانبر است. اما این مجموعه این فرآوری را انجام می‌دهد. همچنین در بخش صادرات هم این مجموعه توانسته قراردادهای خوبی با شریک تجاری شرکت هندی داشته باشند.

کمی در مورد کارخانه معظم پرشین ماربل با مدیریت آقای حمید شوشتریان

پرشین ماربل یکی از قدیمی‌ترین و پر فتخارترین‌ها در صنعت سنگ محسوب می‌شود. این مجموعه با تغییر فاصله بین تیغه‌های یکی از اره‌هایی که دارند، توانسته‌اند، اسلب ها را با ضخامت حدود ۸ میلیمتر تولید کنند.

این مجموعه با توجه به داشتن شش اره روشن در شمس آباد برای خودشان نوعی رکورد دارند. یکی از این اره‌ها، فقط برای برش اسلب‌های باریک استفاده می‌شود.

در صنف سنگ جای تقدیر و تشکر هست هم از آقای شوشتریان به عنوان یک فعال خوش فکر با ایده‌های بسیار بسیار جذاب. همینطور آقای وحید علیپور که در واقع بازوی فنی این کارخانه  هستند.

فرآیند تولید سنگ اسلب فوق نازک چگونه است؟


تفاوت سنگ لمینت با اسلب نازک

از لحاظ مزایا مشابه هم هستند. اما تفاوتشان در استفاده از مش فایبرگلاس در ساخت اسلب‌های نازک است. توری‌های رایج در صنف سنگ، توری‌های ۳*۳ یا ۴*۴ با گرماژ بین ۶۰ تا ۷۵ گرم هستند. اما کارخانه‌های پرشین ماربل و شاهین مرمریت برای فرآوری اسلب‌هاشون از توری هایی با گرماژ بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ گرم استفاده می‌کنند. این توری‌ها بافت یکپارچه و سوزنی شکل دارند.

در حال حاضر گروه مای تور به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فعالان در حوزه افتخار دارد، توری مخصوص فرآوری اسلب های نازک را برای استفاده در صنعت تامین کند.

تین اسلب‌ یا سنگ‌های اسلب نازک چیست؟

توری مناسب فرآوری اسلب نازک چه ویژگی‌هایی دارد؟


این محصول از با کیفیت‌ترین مواد اولیه ساخته شده تا بتواند سطح کیفی بالایی داشته باشد. زیرا همانطور که توضیح دادیم ساخت این سنگ‌ها زمان و دقت بالاترین را می‌طلبد، پس مسلما توری بهتری هم نیاز دارد.

لازم به تذکر است باید توجه داشت برای استحکام بخشی بیشتر به سنگ از رزین بیشتری باید استفاده کرد. البته تولیدکننده در این قسمت هزینه بالاتری نسبت به فرآوری اسلب‌های معمول متحمل می‌شود.

برای حل این چالش برند مارامو، اپوکسی و رزین مخصوص را موجود دارد.

سنگ اسلب فوق باریک، یکی از جدیدترین‌ها در صنعت سنگ است. این محصول در کشور ما تازه رواج پیدا کرده است. امید است با پیشرفت این حوزه، کارخانه‌های بیشتری به فرآوری سنگ‌های نازک یا فوق نازک روی بیاورند. امیدوارم مطالبی که خدمتتون عرض شد، برایتان مفید بوده باشد. در صورتی که سوالی در مورد این سنگ‌ها دارید، خوشحال می‌شویم پاسخگوی شما در قسمت نظرات در همین صفحه باشیم.

4.5/5 - (10 امتیاز)

این پست دارای 3 دیدگاه است

  1. رضا طهرانی

    🙏🙏🙏

  2. رضا طهرانی

    ممنون
    🙏

  3. رضا طهرانی

    سنگ های نازک و فوق نازک و همچونین
    اسلب های سبک در آینده و با مهندسی تر شدن ساختمان ها حتما مورد توجه قرار خواهند گرفت
    بازرگانی طهرانی همسو با تولیدات جدید در صنعت سنگ پاسخگوی نیاز صنعتگران خواهد بود
    🙏

دیدگاهتان را بنویسید