وال مش فایبرگلاس بهترین جایگزین وال پست های فلزی

وال مش فایبرگلاس بهترین جایگزین وال پست های فلزی

فهرست عناوین

وال پست، نوعی کلاف است که انواع متنوعی دارد. وال مش، یکی از انواع وال پست و جدیدترین انواع این نگهدارنده است که سبب مهار و کنترل دیوارهای غیر سازه ای می شود. با توجه به ویژگی ها و مزایایی که این نگهدارنده از خود، نشان داده، پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک، وال پست های مش فایبرگلاس، کاملا جایگزین وال پست های مرسوم و قدیمی شوند. 

وال مش فایبرگلاس بهترین جایگزین وال پست های فلزی

 

وال مش، نوعی وال پست است که در بسیاری از موارد سازه ها برای کنترل لرزش سازه ها و دیوارهای غیر سازه ای ستفاده میشود. سازه ها ممکن است به مرور زمان بر اثر فشار های جانبی مانند باد های شدید، زلزله و …  دچار ارتعاش و لرزش شود و تحمل سازه در اثر این ارتعاشات کم می شود به همین منظور وال مش، می‌توان دیوار را در برابر ارتعاشات کم و زیاد، مقاوم ساخت. دراین مقاله به طور کامل در مورد وال مش و مزایای و نقش آن در ساختمان سازی و نحوه اجرای آن توضیح میدهیم.

وال مش یا وال پست چیست؟

وال مش نوعی وال پست است. وال پست ها در واقع نوعی نگهدارنده دیوار می باشد که از کلاف، نبشی یا قوطی برای بالا بردن استحکام و یکپارچگی دیوارها در طول های ‏معین استفاده می کند، این ابزار معمولا به شکل یک تیر ستون طراحی شده است. وال پست ها بر حسب نوع سازه، دارای اشکال و انواع مختلفی می باشند. وال مش جدیدترین نگهدارنده های دیوار می باشد از جنس فایبرگلاس است که سبب استحکام سازه می شود. همچنین استفاده از وال مش باعث می شود در زمان زلزله، هیچ نیروی آسیب زننده‌ای به دیوارها وارد نشود.

مزایای وال مش

مزایای وال مش باعث شد تا استفاده از وال پست های قدیمی و مرسوم در سازه ها، کنار گذاشته شوند. از مزیت های وال مش می توان به نصب آسان تر نسبت به وال پست، جلوگیری از ترک خوردگی دیوار، افزایش مقاومت در برابر حرارت و خوردگی، برخورداری از استحکام بالا در محیط های قلیایی مانند محیط های سیمانی، افزایش دوام برای زمان طولانی، داشتن استحکام بهتر در برابر کشش و سازگاری با پلاسترهای گچی و سیمانی اشاره کرد.
با وجود چنین ویژگی هایی در وال مش ها، استفاده از وال پست ها مقرون به صرفه نیست. چرا که ویژگی و مزیت های بیشتر وال مش ها سازندگان را متقاعد کرده است که از این تکنولوژی جدید استفاده کنند. از جمله مزایای استفاده از وال مش عبارتند از:
  • دوام بالا
  • قیمت پایین
  • سرعت و سهولت در اجرا
  • وزن کم و حمل و نقل آسان
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • مقاومت شیمیایی و فیزیکی بالا
  • بهترین جایگزین وال پست های قدیمی
  • سبک وزن و نحوه نصب و اجرای ساده
  • سرعت نصب بالاتر نسبت به وال پست
  • عدم نیاز به هشتی گیرهای تقاطع دیوارها
  • محافظت در مقابل عوامل محیطی مخرب
  • سازگاری بهتر با انواع سازه های سیمانی، آجری و گچی و…
  • عملکرد بهتر در تست های لرزه ای نسبت به وال پست های قدیمی
  • عدم نیاز به مهارهای افقی نظیر میلگرد بستر یا بست های فلزی و … در زمان نصب و اجرا
تفاوت وال مش با وال پست های قدیمی

تفاوت وال مش با وال پست های قدیمی

  1. اجرای وال مش نوین در مقایسه با وال پست های قدیمی آسانتر می باشد.
  2. در اجرای وال پست های قدیمی از نیروی کار ، ابزار و زمان بیشتری نیاز دارد.
  3. وال مش در مقایسه با وال پست ها سنتی و فلزی وزن کمتری دارد و راحتر اجرا می شوند. همچنین باید در نظر داشت که وال پست های فلزی سبب افزایش وزن سازه و در پی آن رفتار لرزه‌ایی سازه نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
  4. وال مش‌ها نسبت به وال پست‌های سنتی فلزی، مقرون به صرفه‌تر هستند زیرا در اجرای وال مش از مصالح با کیفیت و ارزان به کار رفته است.
وال مش فایبرگلاس بهترین جایگزین وال پست های فلزی

برای خرید توری فایبرگلاس کلیک کنید.

پلاستر ویژه وال مش چیست؟

باتوجه به نحوه نصب آسان وال مش در مقایسه با وال پست ها، یک پلاستر ویژه نیز مورد نیاز است. این پلاستر ویژه وال مش چیست و چه مزایایی دارد؟

پلاستر سیمانی یکی از بهترین مصالح لازم برای نصب وال مش است. این پلاستر، لایه ای پوششی و سیمانی است که دارای دوام و کیفیت بالایی است. مهمترین مصرف آن، برای نصب وال پست های جدیدی مثل مش فایبرگلاس است. اما میتوان برای سطوح بتنی، دیوارهای آجری، بلوکی و … نیز استفاده کرد.

از این متریال در سطوح داخلی و خارجی نیز استفاده میشود که از نفوذ رطوبت و سایر عوامل محیطی به داخل سازمان جلوگیری میکند. پس کروم بندی، دیوارها از این پلاستر به حالت پاششی (افشان) و یا پرتابی روی سطوح یا دیوارهای مش بندی شده با مش فایبرگلاس، استفاده می گردد.

مهمترین ویژگی پلاستر استفاده شده در دیوارها در مقابل عوامل محیطی، افزایش مقاومت بیشتر است. همچنین تعمیر و نگهداری آن ها از سایر دیوارها آسانتر است.

پلاستر گچی، نوع دیگری از پلاسترهای قابل استفاده برای وال مش ها است. این پلاستر به عنوان یک پوشش محافظتی برای جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در سطوح، استفاده میشود.

مراحل اجرای وال مش

مرحله اول: ابتدا سطح دیوار باید عاری از هر گونه آلودگی و گردو غبار باشد و کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله دوم: مش فایبرگلاس را در اندازه های مورد نیاز به وسیله ابزار مناسب برش داده می شود.

مرحله سوم: پلاستر سیمانی یا گچی برای وال مش طبق دستورالعمل ساخته می شود.

مرحله چهارم: نبشی یا ناودان کنترل کننده حرکت دیوار طبق نقشه تهیه می شود.

مرحله پنجم: مصالحی مانند پشم سنگ یا یونولیت به منظور جدا کردن دیوار از قاب سازه نصب کنید.

مرحله ششم: وال پست مش فایبر گلاس را اجرا شود.  

مرحله هفتم: به روش دستی پلاستر سیمانی یا گچی بر روی وال مش ماله کشی شود. در این صورت دیوار تقویت شده با وال مش، قابل اجرا است.

وال مش فایبرگلاس

مهاربندی دیوارها با وال مش مطابق با آیین نامه ۲۸۰۰

طبق بند پ -۱-۴-۲-۱۱-۱ –آیین نامه ۲۸۰۰ دیگر نیازی به نصب وادارهای فلزی نخواهد بود. و باید از مش  برای لبه‌های دیوار استفاده شود. پس از نصب مش فایبرگلاس روی دیوار پلاستر به صورت دستی روی آن اجرا می شود. بعد از لایه اول ملات کشی ، نبشی‌ها در دیوار نصب شده و لایه دوم پلاستر یا ملات روی دیوار کشیده می شود. اما نباید روی نبشی‌ها پلاستر کشیده شود.

اگر در اجرای وال مش پلاستر سیمانی به کار رود، از الیاف شیشه ای  AR و اگر پلاستر گچی باشد، الیاف شیشه ای  E به کار رود. همچنین اگر مش به صورت نواری کار شود، باید به ازای هر متر مربع توری  با وزن۱۰۰ گرم بر متر مربع و اگر به صورت سرتاسری کار شوند، به ازای هر متر مربع توری با وزن ۵۰ گرم بر مترمربع استفاده می شود.

قیمت وال مش

قیمت وال مش در مقابل وال پست های فلزی و بتنی کمتر است. زیرا نصب آن آسان و مصالح کمتری میخواهد در نتیجه دستمزد اجرای وال مش پایین تر است. البته در نظر داشته باشید که باتوجه به تنوع این وال مش و مصالح مورد نیاز آن، هزینه اجرا و قیمت آن متفاوت است.

بنابراین نمیتوان قیمت وال مش را به سادگی محاسبه کرد. توصیه میشود قبل از خرید حتما مشاوره بگیرید تا بهترین وال مش را تهیه کنید. مشاوران بازرگانی طهرانی آماده هستند تا در زمینه خرید وال مش مناسب پروژه شما مشاوره دهند تا وال مش مناسب رو خریداری کنید. درنتیجه، آشنا بودن با عوامل تعیین کننده قیمت وال مش شرایطی را ایجاد میکند تا برای پروژه خود بودجه بندی مناسبی کنید.

فروش مش فایبرگلاس

خرید وال مش فایبرگلاس

قبل از خرید وال مش بهتر است تا از شرکت های فروشنده مشاوره بگیرید تا متناسب با متراژ پروژه خود وال مش بخرید. بدین منظور بهتر است که اندازه و متراژ سازه خود را اندازه زده باشید. سپس با شرکت های فروشنده وال مش تماس بگیرید.

مش فایبرگلاس چیست؟

 

 

مش فایبرگلاس چیست؟

 

 

مش فایبرگلاس نوعی توری بافته شده از الیاف شیشه ای و مواد پلی مری می باشد، که برحسب کاربرد آن دارای چشمه ها و گرماژهای مختلف می باشد، مش فایبرگلاس یکی از مهمترین اجزای وال مش می باشد. مش فایبرگلاس یکپارچگی دیوار را ممکن می سازند. الیاف به کار رفته در مش فایبرگلاس وال مش از نوع AR (مقاوم به قلیا) می باشد.

 

 

کاربرد مش فایبرگلاس کدام است؟

 

 

همانطور که در بالا گفته شد توری مش فایبرگلاس به دلیل تنوع در گرماژ و چشمه کاربردهای متفاوتی دارد. از جمله مهمترین کاربرد های آن عبارتند از:

 

 

  • آماده سازی دیوار
  • تقویت سنگ های ساختمانی
  • عایق کاری سازه ها
  • سیمانکاری و گچکاری
  • بدنه خودرو
  • وال مش
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • و…..

 

 

هزینه اجرای وال مش چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

 

 

هزینه اجرای وال مش به عواملی چون جنس مش فایبرگلاس، مواد اولیه یا مصالح به کار رفته، میزان پلاستر سیمانی مصرف شده، چشمه و وگرماژ مش فایبرگلاس، زمان اجرا و نیروی کار متخصص بستگی دارد. بازرگانی طهرانی با بیش از ۲۰ سال سابقه در عصه محصولات ساختمانی، عرضه و توزیع کننده توری مش فایبرگلاس با کیفیت بالا که دارای استاندارد اروپا است میباشد.

 

 

جمع بندی

 

 

با توجه به مطالبی که در این مقاله خواندیم پی بردیم که استفاده از وال مش بعنوان ابزار جدیدی برای پیشگیری از  آسیب های احتمالی زلزله و مشکلاتی که در پی دارد به کار می رود. وال مش ها از جنس فایبرگلاس است به همین دلیل وزن کم داشته و همچنین سبب شده از وال پست های سنتی که وزن بالاتری دارند، دیگر استفاده نشود.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید