اشتباهات رایج در اجرای توری فایبرگلاس

اشتباهات رایج در اجرای توری فایبرگلاس

اشتباهات رایج در اجرای توری فایبرگلاس
فهرست عناوین

توری فایبرگلاس باتوجه به مزایا و خواص عالی که دارد بعنوان یکی از محصولات پرکاربرد در ساختمان سازی بخصوص عایق بندی خارجی ساختمان می باشد. از این رو لازم است توری فایبرگلاس به صورت اصولی بر روی سیستم اجرا شود. در این مقاله قصد داریم اشتباهاتی که ممکن است در حین اجرای توری فایبرگلاس ایجاد شود بپردازیم.

عدم استفاده کامل از توری برای کل سطح

توری فایبرگلاس باید کل سطح مورد نظر را پوشش دهد تا سبب افزایش مقاومت کل سیستم شود. اگر توری فقط مناطق خاصی را پوشش دهد این باعث می شود بخش های از سیستم که توری اعمال نشده در برابر آسیب و ضربه های خارجی ضعیف شود و سبب ایجاد ترک در دیوار شود و از این رو به قسمت های از دیوار که مش اعمال شده هم آسیب بزند. راه حل برای این کار، قرار دادن مفصل درزبندی می تواند راه موثری برای رفع این مشکل باشد.

صاف و یکدست نبودن سطوح

دیوار یا هر سطحی که از توری فایبرگلاس می خواهد روی آن کار شود باید صاف و یکدست باشد و برامدگی های آن برطرف شود. چون الیاف شیشه ای به کار رفته در توری  یک ماده شکننده است، به این معنی که اگر با چیزی برخورد کند، خرد می شود و خم نمی شود. ریزترین برآمدگی ها یا برآمدگی های روی سطح مش می تواند به میزان قابل توجهی اثر بخشی و دوام آن را کاهش دهد و باعث شکسته شدن آن شود که در نهایت منجر به ایجاد ترک در لایه می شود. راه حل برای این مشکل استفاده از ماله‌ای مناسب‌تر برای اعمال مش در جزئیات، مانند ماله‌ای با درج پلاستیکی که برش یا آسیبی به مش نمی رساند.

جلوگیری از کشیدن توری

اگر در یک قسمت از سازه، شکل منحنی وجود دارد با برش مش این سطح را به طور کامل بپوشانید. هرگز سعی نکنید با کشیدن توری سطح منحنی را پوشش دهید. همچنین می توانید برای پوشش دهی کامل سازه لایه های مش را نیز بر روی یکدیگر قرار دهید.

معایب استفاده از توری فایبرگلاس در سیستم عایق بندی خارجی ساختمان

معایب استفاده از توری فایبرگلاس در سیستم عایق بندی خارجی ساختمان

مشکل عمده‌ای که در مورد مش تقویت کننده فایبرگلاس مورد استفاده این است که مواد قلیایی در سیمان می تواند ترکهای ریز را در سطح فایبرگلاس ایجاد کند. ویژگی قلیایت سیمان با در معرض رطوبت قرار گرفتن فعال می شود. همچنین استفاده از توری مش فایبرگلاس برای اهداف سیستم عایق بندی خارجی ساختمان بسیار گران و غیرممکن است، زیرا یکی از بزرگترین مزایای استفاده از سیستم عایق بندی خارجی ساختمان، یعنی مقرون به صرفه بودن را نفی می کند.

راه حل لازم برای این کار استفاده از توری مش پلاستیک برای سیمان قلیایی در دسترس است. توری پلاستیکی در برابر خواص شیمیایی سیمان مقاوم است و واکنش مشابهی نشان نخواهد داد، و همچنین بیشتر از توری فایبرگلاس کش می آید، اما مشکل توری پلاستیکی این است که در دماهای بالا یک خانه معمولی ذوب می شود. این ویژگی‌ها مطلوب نیستند نسبت به مقاومت قلیایی که ارائه می دهد و محدودیت در کاربرد آن ایجاد می کنند. همچنین توری فایبرگلاس مقاومت بالایی دارد نمی شکند ولی ممکن است ترک پیدا کند که این یک مشکل جدی می باشد.

سوالات متداول

آیا معایب توری فایبرگلاس بر سیستم عایق بندی خارجی ساختمان تاثیر می گذارد؟

خیر چون توری فایبر گلاس با یک رزین پلاستیکی پوشانده شده و باعث مقاومت بالا در برابر قلیا و رطوبت و  محکم شدن آن شده است. و با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار است.

5/5 - (9 امتیاز)

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. افشین ابهری

    ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید