تقویت بتن با مش فایبرگلاس

تقویت بتن با مش فایبرگلاس

تقویت بتن با مش فایبرگلاس
فهرست عناوین

در طی چند سال اخیر بتن تقویت شده با کامپوزیت الیافی در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربردی شده است. تولید این بتن ها از الیاف مختلفی مثل الیاف پلی پروپیلن PP، کربن و شیشه است که یکی از پرکاربردترین آنها الیاف شیشه ای است. این الیاف علاوه بر قیمت پایین و رقابتی بودنش از استحکام مناسبی در مقابل خوردگی برخوردار است و می تواند مقاومت پیچشی و برشی اجزای بتنی را تامین کنند.

بتن تقویت شده با الیاف شیشه ای چیست؟

الیاف شیشه ای تقویت شده در بتن به صورت مش فایبرگلاس طراحی شده در واقع نوعی کامپوزیت محسوب می شود، که با به کارگیری الیاف تقویت‌ کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی فوق‌ العاده زیاد می شود.

 این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی دارد، و امکان استفاده از بتن به عنوان محصول منعطف جهت تولید سطوح مقاوم پر انحنا را ممکن می سازد. بتن الیافی قابلیت جذب انرژی بالایی را دارد و تحت تاثیر فشارهای ضربه‌ای به راحتی از هم گسسته نمی شود.

گواه تاریخی این نوآوری، استفاده از کاه‌ گل در بناهای ساختمان است. در حقیقت بتن الیافی نوع مدرن آن محسوب می شود که الیاف طبیعی و مصنوعی نوین، به جای کاه گل و سیمان به کار رفته در سازه های ساختمانی شده است. در ادامه به مزایا و کاربرد تقویت بتن با مش فایبرگلاس پرداخته خواهد شد.

مقایسه بتن تقویت شده با مش فایبرگلاس با بتن معمولی  

یکی از برجسته ترین ویژگی بتن های مسلح به الیاف شیشه، افزایش استحکام بیشتر آن در مقابل به بتن های معمولی است. الیاف شیشه میتوانند مقاومت شیمیایی بتن را در مقابل عوامل اسیدی و قلیایی بهبود ببخشند و مقاومت کششی و خمشی بتن تقویت کنند.

الیاف شیشه میتواند باعث افزایش مقاومت بتن در مقابل وزن های بیشتر شوند و بطور کلی بتن مسلح به الیاف شیشه از کارایی بهتری نسبت به بتن های معمولی دارد. زیرا الیاف شیشه تحمل بارهای کششی در بتن را به عهده می گیرد و بر خلاف فولاد، میتواند انعطاف پذیری بتن را تقویت کند. شایان ذکر است که بتن های مسلح به الیاف شیشه نسبت به دیگر بتن های مسلح شده، ظرفیت باربری کمتری دارند.

بتن مسلح شده با مش فایبرگلاس مقابل عوامل مخرب خارجی مستحکم است و می تواند با شرایط جوی نامساعد سازگار است. بتن های مسلح به الیاف شیشه، ظاهر مناسب و رنگ های متنوع  دارد بنابراین تغییری در معماری سازه ایجاد نمی کنند و نسبت به از سایر الیاف ها در بتن کاربرد دارند.

مزایای بتن تقویت شده با الیاف شیشه ای

مزایای بتن تقویت شده با الیاف شیشه ای:

  • مقاومت فشاری مناسبی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی
  • شرایط اقتصادی ویژه ساخت بتن الیافی
  • بتن مسلح منعطف و دارای قالب‌های مختلف به اشکال متنوع و دلخواه
  • بتن مسلح مقاوم در برابر آتش سوزی
  • افزایش طول عمر و دوام بتن مسلح با الیاف شیشه ای
  • عدم نیاز به نیروی کار مجرب در زمان اجرای بتن و سازه بتن مسلح برخلاف دیگر مصالح مانند فولاد و چوب
نحوه اجرای مش فایبرگلاس در بتن

نحوه اجرای مش فایبرگلاس در بتن

  • ابتدا مقداری ملات و سیمان روی سطح کار پخش میشه و سطح باید کاملاً صاف و یکدست باشد.
  • بعد مش فایبرگلاس را روی  روی سطح پلاستر یا سیمانی نصب می شوند. نصب مش فایبرگلاس میبایست با دقت بسیار بالایی انجام شود.
  • بعد از قرار دادن مش فایبرگلاس روی آن یک لایه دیگر سیمان یا پلاستر انجام می شود. بتن روی مش فایبرگلاس باید با دقت بالا انجام شود و ملات و سیمان به خوبی وارد شبکه های آن شود.
  • لایه سیمان باید تمامی سطح مش فایبرگلاس را به خوبی بپوشاند.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم در ساختمان سازی تقویت بتن با الیاف شیشه ای گسترش پیدا کرده است و مزایایی زیادی در مقایسه با روش های قدیمی داشته است، یکی از مهمترین مزایای بتن مسلح شده با مش فایبرگلاس افزایش مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مقاومت خمشی بتن می شود.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید