تقویت پشت سنگ با مش فایبرگلاس

تقویت پشت سنگ با مش فایبرگلاس

مش فایبرگلاس پشت سنگ
فهرست عناوین

برخی از صفحات سنگ طبیعی ممکن است دارای ناخالصی های داخلی باشند که منجر به ترک خوردن سنگ شود. برای کاهش ترک خوردن سنگ، از مش فایبرگلاس برای تقویت آنها استفاده می شود.

برای تقویت اسلب‌های سنگی از مش فایبرگلاس در پشت (یا سطح زیرین) سنگ با اپوکسی چسبانده می شود. از این رو در صنعت به آن توری اپوکسی نیز گفته میشود. مش فایبرگلاس، سنگ را تقویت می کند و از آن در برابر ترک خوردگی ناشی از ناخالصی هایی که ممکن است در داخل سنگ باشد محافظت می کند. با این روش عمر سنگ افزایش می یابد. در این مقاله به کاربردها و خصوصیات مش پشت سنگ پرداخته می شود.

مش فایبرگلاس در چشمه و گرماژهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در چند دهه اخیر در فرایند فراوری سنگ‌های ساختمانی مانند مرمر، کاشی و … در پشت آنها قرار داده می‌شود. استفاده از مش الیافی سبب بهبود استحکام و یکپارچگی قطعات سنگی شده و مقاومت فشاری و شکنندگی آن را افزایش می‌دهد. این مش همچنین باعث می‌شود که در هنگام حمل و نقل، پولیش و یا نصب، قطعات مختلف سنگ از یکدیگر جدا نشده و دچار ترک یا شکستگی نشوند.

مش پشت سنگ چگونه ساخته میشود؟

مش فایبرگلاس کامپوزیتی از الیاف شیشه و مواد پلیمری می باشد. این کامپوزیت نوعی مواد معدنی است که ترکیبی از چند ماده است. این ماده دارای ویژگی‌هایی مثل چگالی کمتر و طول عمر بیشتر است. الیاف شیشه ای موجود در مش پشت سنگ نقش ماده تقویت کننده‌ دارد. از توری اپوکسی در نمای سازه‌ها و سنگ‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

کاربرد مش فایبرگلاس پشت سنگ

مش فایبرگلاس کارایی و کاربردهای متنوعی در صنعت سنگ و عایق کاری دارد.

  • برای تقویت و افزایش طول عمر سنگ‌های مختلف مانند سنگ گرانیت، مرمر و مرمریت، تراورتن، موزاییک، سرامیک و غیره استفاده می‌‌شود.

استفاده از مش فایبرگلاس پشت سنگ در ساخت و ساز برای تقویت و تثبیت سنگ نمای ساختمان است. این محصول ماده ای سبک و بادوام است که برای حمایت بیشتر از سنگ استفاده می شود و به منظور جلوگیری از ترک خوردگی کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مش فایبر گلاس و کاربردهای آنها، در صفحه اصلی سایت، مش فایبرگلاس را بررسی کنید

نحوه نصب مش فایبرگلاس به پشت سنگ

نحوه نصب مش فایبرگلاس به پشت سنگ

برای نصب مش فایبرگلاس به پشت سنگ ابتدا باید سطح را تمیز و آماده کرد. چنانچه تکه سنگ شل یا آسیب دیده یا خورد شده یا شیار و شکاف در سنگ وجود داشت، به وسیله چسب اپوکسی آن را ترمیم میکنیم.

هنگامی که سطح آماده شد، مش فایبرگلاس را می توان به اندازه برش داد و در پشت سنگ نصب میکنیم. با قرار دادن توری مش در چسب یا ملات مورد استفاده برای محکم کردن سنگ به زیرلایه ساختمان انجام می شود.

مش فایبرگلاس به عنوان یک لایه تقویت کننده عمل می کند که به توزیع یکنواخت فشار و تنش ایجاد شده روی سنگ کمک می کند و خطر ترک و سایر اشکال آسیب را کاهش می دهد. همچنین می تواند به جذب و پراکندگی هرگونه حرکت ناشی از تغییرات دما یا سایر عوامل محیطی کمک کند و خطر آسیب به سنگ را بسیار کاهش دهد.

مش فایبرگلاس سرامیک

انواع مش فایبرگلاس پشت سنگ برحسب گرماژ

  • مش ۷۵ گرمی: جهت تقویت سنگ‌ های تزئینی به کار می گیرند. سنگ های تزئینی محکم شده با این توری اغلب در دکوراسیون داخلی ساختمان کاربرد دارند.
  • مش ۱۱۰ گرمی: برای بالابردن استحکام بسیاری از سنگ ها قابل استفاده است. با این حال از این مدل به طور گسترده برای تقویت سنگ نما استفاده می شود. همچنین توری ۱۱۰ را اغلب به وسیله نوعی چسب بسیار قوی به نام اپوکسی به سنگ ها متصل می کنند.
  • مش ۱۲۵ گرمی: به دلیل ویژگی های برتری همانند استحکام بالا و نصب آسان بسیار متداول و رایج هستند. زیرا با به کار گیری آن در پشت سنگ دیگر نیازی به اجرای روش روش هایی مانند اسکوپ نیست.
  • مش پشت سنگ ۱۴۵ گرمی: معمولا در سنگ های سنگ مرمر و گرانیت مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی اوقات بسیاری از اجرا کنندگان طرح جهت حصول اطمینان از مقاومت و ماندگاری سنگ نما از هر دو روش چسباندن مش و اسکوپ استفاده می کنند.

 ویژگی مش فایبرگلاس پشت سنگ با کیفیت

  1. استحکام بالا تار و پود
  2. چسبندگی بالا به سطح کار
  3. ضخامت بالا و مناسب
  4. عدم جمع شدن در زمان نصب سنگ بر روی سطح
  5. مقاومت بالا نسبت به حرارت بالا و در برابر آتش سوزی
  6. انعطاف پذیری مناسب

چگونه مش فایبرگلاس را از سنگ حذف می کنید؟

برای جدا کردن مش فایبرگلاس از سنگ لازم نیست سنگ ها را به طور کامل در آب غوطه ور کنید. فقط قسمت پشتی سنگ را که مش به آن چسبیده است در داخل آب به اندازه ای قرار دهید که سطح آن را بپوشاند. چسب اپوکسی کمی نرم می شود و می توان آن را با چاقو یا بتونه پاک کن یا کاردک مخصوص بنایی خراش داد. در نتیجه مش فایبرگلاس به راحتی جدا میشود.

نتیجه گیری

مش فایبرگلاس پشت سنگ یکی از محصولات مهم و مدرن صنعت سنگ است، لازم به ذکر است که با رشد صنعت سنگ مدرن نیاز به استفاده از این محصول بیشتر از پیش شده است. بنابراین با اتصال این مش به سنگ می توان تا حد زیادی از آسیب دیدگی سنگ ها جلوگیری کرد. به طور کلی، استفاده از مش فایبرگلاس پشت سنگ جزء مهم بسیاری از پروژه های ساختمانی است که به تضمین طول عمر و پایداری نمای سنگ کمک می کند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید