۶ مرحله مهم فرآوری اسلب سنگ طبیعی چیست؟

۶ مرحله مهم فرآوری اسلب سنگ طبیعی چیست؟

سنگ طبیعی فراوری شده به روش اسلب
فهرست عناوین

در این مطلب از سری مقالات تخصصی سنگ و توری، قصد داریم در مورد فرآوری سنگ های اسلب صحبت کنیم. همچنین بهترین برند‌‌ها و تولیدکنندگان سنگ در ایران و جهان را نیز معرفی کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا به معرفی ۶ مرحله در فرآوری اسلب بپردازیم.

فرآوری اسلب برای چه سنگ‌هایی انجام می‌شود؟

در صنعت سنگ جهت فرآوری سنگ‌های تزئینی، روش‌های بسیاری وجود دارد. یکی از متداول‌ترین روش‌ها، فرآوری به صورت اسلب است. فرآوری سنگ‌های مرمریت، گرانیت، لایم استون، مرمر، چینی، ترامیت و تراورتن به صورت اسلب انجام می‌شود. سنگ اسلب را میتوان در دکوراسیون داخلی ونمای خارجی ساختمان استفاده کرد.

مراحل فرآوری به صورت اسلب


۱٫برش بلوک سنگ خام

بلوک‌های سنگ خام را در اصلاح کوپ می‌گویند. سنگ‌های کوپ توسط دستگاه‌های اره برش داده می‌شوند. حالا تعدادی اسلب خام داریم. این اسب‌ها به دلیل شکننده بودن، نیاز به استحکام بخشی دارند.

برش سنگطبیعی

۲٫ استحکام بخشی سنگ اسلب با رزین اپوکسی و توری

اسلب‌های خام تولید شده، جهت فرآوری نیاز به افزایش استحکام دارند. در این مرحله اکثر کارخانجات از رزین اپوکسی و مش توری فایبرگلاس استفاده می‌کنند. در اصطلاح به توری پشت سنگ معروف است. همچنین به رزین اپوکسی، توری اپوکسی نیز میگویند.

کمی در مورد رزین و اپوکسی

انواع مختلف رزین های اپوکسی در بازار ایران وجود دارد. شرکت‌های متعددی در این زمینه فعال هستند. رزین‌های اپوکسی شرکت مارامو (MARAMO) دارای تنوع بسیار بالایی است. این مجموعه با دو دهه قدمت بالاترین تنوع در ارائه انواع اپوکسی جهت فراوری سنگ دارد. ما در مجموعه مای تور جهت تامین نیاز کارخانه‌های سنگبری، رزین‌های اپوکسی مارامو را به مشتریان پیشنهاد می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با اپوکسی‌ها مطلب «معرفی انواع اپوکسی» را مطالعه کنید.

شرکت های معتبر که در بازار فعالیت دارند، عبارتند از:

  • شرکت مارامو (MARAMO)
  • شرکت تناکس یا ایتال ساب (Tenax)
  • شرکت دکتر رزین (Dr Resin)
  • شرکت آپوکس (Apox)
  • شرکت میپل اپوکس (Maplepox)
  • شرگت آکمی (Akemi)
  • شرکت ولنتینو (Valentino)
  • شرکت رویال استون (Royal Stone)
  • شرکت زانوس

این شرکت‌ها با کیفیت‌ترین محصولات را عرضه می‌کنند. شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که با توجه به مورد تایید نبودن از نظر کارشناسان ما، از ذکر نام آن‌ها خودداری شده است.

انتخاب توری مناسب 

پس از انتخاب رزین اپوکسی مطابق با سنگ مورد نظر، می‌بایست توری مناسب انتخاب کنید. در مجموعه مای تور با توجه به نیاز کارخانه‌های سنگبری از با کیفیت‌ترین توری‌های موجود در بازار استفاده می‌کنیم. در حال حاضر توری فایبرگلاس شرکت مارامو (MARAMO)، ماسیمو (MASSSIMO) و همچنین برندهای ولنتینو (Valentino) و ورتو (Verto) به طور کامل موجود و آماده خدمت به شما عزیزان است.

نصب توری به سنگ اسلب

۳٫ صاف کردن سنگ

پس از اجرای توری و اپوکسی سنگ‌های پیش ساب شده، رول سنگ‌ها کاملا صاف و یکنواخت می‌گردند.

۴٫ ترک گیری سنگ

جهت ترمیم ترک‌های سنگ‌های اسلب داخل حفره‌ها، ترک‌ها  و شکستگی‌ها با رزین اپوکسی و یا ژل اپوکسی پر می‌شوند.

۵٫ استراحت سنگ

بهتر است سنگ ها را بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت در دپوی سنگ نگه داری کنیم. تا ضمن تکمیل فرآیند خشک شدن اپوکسی به بالاترین سطح استحکام برسیم و بتوانیم سنگ ها را با کیفیت بالاتری فرآهم کنیم.

فرآوری اسلب سنگ طبیعی

۶٫ساب سنگ

مرحله بعد ساب سنگ است. در این مرحله سنگ‌ها را با استفاده از دستگاه های ساب و پولیش براق کرده تا شفافیت و زیبایی آن نمایان گردد. البته برای فرآوری‌های سطح سنگ انواع مختلفی وجود دارد. مثل:

  • ساب چرمی Leather Design
  • ساب مات (ساب هوند) Mat Plish hund
  • سندبلاست (sandbladst)
  • بوش همر (Bush Hammer)

ولی متداول‌ترین فرآوری در صنعت سنگ ایران، ساب براق (Surface Polishing) است. این فرآوری از ساب های نواری و یا دستگاه های ساب دروازه‌ای استفاده می‌شود.

فراوی اسلب سنگ

نکته پایانی

هر چه کیفیت ساب سنگ بالاتر باشد، زیبائی نهایی اسلب‌ها بیشتر می‌شود. در این مهم بواسطه استفاده از لقمه‌های ساب خورده و اپوکسی با کیفیت حاصل می‌گردد.

4.2/5 - (13 امتیاز)

این پست دارای 8 دیدگاه است

  1. حمید کیانی

    توری ۳ خط maramo بهترین توری تو بازار ایران هست

  2. حمید کیانی

    توری ۳ خط maramo بهترین توری تو بازار ایران هست
    ما صد در صد راضی هستیم

    1. رضا طهرانی

      ممنون

  3. حمید کیانی

    انواع اسلب با کیفیت و قیمت مناسب در سنگبری صلوات
    اصفهان
    شهرک صنعتی محمود آباد

    1. mytor_user

      باعث افتخار است که از محصولات ما استفاده میکنید

  4. قاسمی

    ارائه راهکارهای تخصصی در صنعت سنگ
    توسط بازرگانی طهرانی

دیدگاهتان را بنویسید