چگونه سنگ تایل در کارخانه تولید می‌شود؟

چگونه سنگ تایل در کارخانه تولید می‌شود؟

تولید سنگ تایل در کارخانه
فهرست عناوین

موضوعاتی مانند «اخبار فناوری‌های جدید سنگبری» یا «آشنایی با سنگ‌های مختلف و روش تولیدشان» برای افراد علاقه‌مند به صنعت سنگ همیشه جذاب است. اگر فعالیت کاری شما مرتبط با صنعت سنگ و ساختمان است یا به این حوزه علاقه دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با جدیدترین روش تولید سنگ تایل در کارخانه‌های سنگبری آشنا شوید. 

مرحله اول: برش کوپ

در کارخانجات سنگبری که سنگ‌های تایل را تولید می‌کنند، قسمت اصلی فرآوری سنگ و برش کوپ توسط دستگاهی به نام قله انجام می‌شود. این دستگاه به وسیله یک دیسک (قله بر تک دیسک) که گویا به وسیله چند دیسک  در کنار هم (مولتی دیسک) برش سنگ را انجام می‌دهد.

مرحله دوم: برش با ضخامت معین

سنگ‌ها پس از برش به صورت ورقه‌های با ضخامت‌های گوناگون درمی‌آیند. این ضخامت بستگی به کاربرد سنگ و کارخانه تولیدکننده دارد. هر چه ضخامت سنگ کم‌تر باشد، طبیعتا قیمت و استحکام کمتری خواهد داشت. 

بهترین ضخامت برای سنگ تایل چقدر است؟

در ایران رایج‌ترین ضخامت جهت برش سنگ‌های کف و نما دو سانتی‌متر است. در برخی از کارخانه‌ها، ضخامت برش ۱۸ میلیمتر و یا حتی کمتر نیز هستند. برخی کارخانجات در شهر اصفهان در شهرک‌های صنعتی محمودآباد، شهرک صنعتی دولت آباد و همچنین رضوانشهر، جهت فرآوری برخی سنگ‌هایی که قیمت کوپ گرانترین دارد ضخامت برش را تا ۱۴ میلیمتر نیز کاهش داده‌اند. انجام این کار شاید قیمت نهایی برای مشتری را ارزان کند، اما باید توجه داشته باشیم که این سنگ مطمئنا استحکام کم‌تری دارد.

مرحله سوم: ترمیم سنگ

بعد از برش سنگ کوپ با دستگاه قله بر، سنگ‌ها منتقل می‌شوند تا فرآوری نهایی صورت پذیرد. اگر سنگ دارای تخلخل بالا باشد، معمولاً از رزین‌های ماستیک استفاده می‌شود. رزین‌های ماستیک بر پایه رزین‌های پلی استر تولید می‌شوند. اگر سنگ دارای شکستگی یا ترکیب‌های متعدد باشد، می بایست از این رزین اپوکسی استفاده شود.

مرحله چهارم: فرآوری نهایی

بعد از ترمیم سنگ در این مرحله لازم است فرآوری نهایی سنگ انجام شود. معمولاً برای فرآوری، سنگ‌ها را ساب و پولیش شیشه می‌زنند. انجام این کار ضمن نمایان شدن طبیعت اصلی سنگ، زیبایی سنگ را بیشتر نمایان می‌کند.

سایر روش‌های فرآوری

البته فرآوری های دیگر نیز وجود دارد مثل  ساب هوند ،ساب چرمی و یا بوش همر که طبق سفارش مشتری قابل انجام می باشد.

4.6/5 - (16 امتیاز)

این پست دارای یک دیدگاه است

دیدگاهتان را بنویسید